Etiketin värien valinta on tärkeää viestinnässä

20.11.2018

Värit ovat tärkeitä viestinnässä. Näemme päivittäin suuren määrän tavaramerkkejä ja tuotteita sekä digitaalisessa muodossa että painetussa mediassa ja myymälöissä. Yritys voi erottua tästä massasta ja saavuttaa halutun kohderyhmän valitsemalla etikettiinsä oikeat värit.

Väreillä on psykologinen vaikutus ihmisiin. Me liitämme väreihin erilaisia asioita ja tapahtumia. Perustiedot värien yhteensopivuuksista ja asioista, joihin ne liitetään ovat menestyksekkään viestinnän avaintekijöitä. Harkittu väritys tehostaa viestinnän sanomaa. Pitkällä tähtäimellä värit lisäävät myös tavaramerkkiuskollisuutta ja luovat vahvempia asiakassuhteita. Hyvin valittu värimaailma voi siis vaikuttaa yrityksen menestykseen.

Värien kokeminen

Olet ehkä huomannut, että sinä ja kollegasi tai asiakkaasi koette värit eri tavalla. Miksi näin on? Kun katsomme kohdetta, valo heijastuu ensin kohteeseen ja sitten suoraan aivoihimme, joissa valo muuttuu väreiksi. Värien kokeminen riippuu siis seuraavien kolmen tekijän suhteesta: 

  • Valonlähde
  • Esine
  • Katsoja

Jos jokin kolmesta tekijästä vaihtuu, muuttuu myös värin yleisvaikutelma.

Värien käsittely graafisessa arvoketjussa

Visuaalinen värien arviointi on aina subjektiivista. Tästä syystä on tärkeää standardoida värien prosessointi sekä sisäisesti osastojen välillä että ulkoisesti toimittajille ja asiakkaille. Standardin laatiminen värien arvioinnille vaatii tekijät, jotka liittyvät edellä mainittuihin olosuhteisiin eli valonlähteeseen, esineeseen ja katsojaan. 

Jos värien kanssa työskennellään aktiivisesti läpi koko graafisen arvoketjun, virheet voidaan eliminoida ja lopputuotteeseen saadaan oikeat värit riippumatta siitä, onko kyseessä pakkaus, etiketti vai ilmoitus.

Lataa Nordic Labelin Edustavat etiketit -opaskirja

Lataa esite >


    Lisää luettavaa


    Heräsikö kysyttävää?

    Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme on sinuun heti yhteydessä. Mietitään yhdessä sinulle sopivimmat painoratkaisut.