Ulkoasun suunnittelu on tärkeää

20.11.2018

Meiltä saat aina hyviä neuvoja ja ehdotuksia pakkauksen, etiketin ja tarran ulkonäön suunnitteluun. Mutta mitä pitää ottaa huomioon, kun suunnittelee ulkoasua? Tässä ajatuksia suunnittelun tueksi.

Painettu etiketti – ainoa viestintäpinta

Pakkauksen ulkoasulle painettu pinta on uskomattoman tärkeä. Etiketti tai tarra on usein ainoa viestintäpinta, jolla viestitään kohderyhmälle. Pienimuotoista elintarvikkeiden valmistusta harjoittavilla ei ole mahdollisuutta teettää omia pakkauksia tai ostaa kalliita erikoispakkauksia. Valinta kohdistuu silloin neutraaleihin vakiopakkauksiin, joihin kiinnitetään yksi tai useampi etiketti tai tarra. Ne sisältävät merkintämääräysten vaatimat tiedot ja kaiken sen, mitä tuottaja haluaa välittää kuluttajille. Etiketin ja tarran ulkonäköä on myös helppo muuttaa, jos pakkaus täytyy jostain syystä vaihtaa.

Tekniset edellytykset 

Tarran toteuttaminen on mahdollista eri tavoilla:

• Se painetaan täysin valmiiksi painossa.

• Se painetaan osittain painossa, jonka jälkeen siihen tulostetaan esimerkiksi ainesosat, parasta ennen -päiväys ja erätiedot omalla tulostimella.

Valintaan vaikuttavat tarvittavien tarrojen määrä ja tekstien vaihtuvuus. Digipaino mahdollistaa pienienkin erien tilaamisen kustannustehokkaasti.

Jos budjetti on pieni, kannattaa välttää suuria väripintoja, sillä muuten värikustannukset voivat muodostua suuriksi. Valittavissa on paljon erilaisia materiaaleja, kiinnitystapoja ja erikoistehosteita. Elintarvikepakkausten tarrat altistuvat usein ankarille olosuhteille, esimerkiksi kylmälle ja kostealle. Tarran täytyy pysyä hyvässä kunnossa tuotteen koko käyttöiän. Me autamme oikean materiaalin ja kiinnitystavan valinnassa.

Pakkaus määrittää etiketin muodon 

Valittaessa etiketin sijaintia ja kokoa on huomioitava pakkaus – mikä pakkaukseen sopii ja mitä pakkauksella ja etiketillä halutaan ilmaista ja viestiä. Tyylikäs, korkea ja kapea pullo vaatii mittasuhteisiinsa sopivan etiketin. Joskus on ollut pakko valita pakkaus, joka on ilmaisultaan hyvin voimakas. Silloin pehmeästi muotoiltu etiketti, kuten pyöreä tai soikea voi parantaa kokonaisvaikutelmaa. Tarkista myös, miltä etiketit näyttävät tuotteiden ollessa rinnakkain. Näyttävätkö pakkaukset edelleen hyviltä?

Yksi vai useampi etiketti?

Tavallisesti etupuolella on ”näyttävä” tuoteetiketti ja takana vaatimattomampi ja informatiivinen. Vaikka kaksi tai kolme etikettiä vaatii enemmän työtä, se voi kannattaa. Näyttävä ja tasapainoinen pakkaus lisää myyntiä.

Hyvin suunniteltu etiketti herättää huomiota jo kaukaa 

Tavallisessa elintarvikemyymälässä on vähintään 25 000 eri tuotetta. Kukaan asiakas ei ehdi katsoa niitä kaikkia, se kestäisi vähintään vuorokauden. Tärkeäksi muodostuu siis asiakkaan huomion herättäminen. Tarran pitää näkyä ja herättää huomiota jo kaukaa, jotta asiakas menee hyllyn luo katsomaan tuotetta. Voiko eri pakkausten tarroilla olla yhteisvaikutus? Niistä voi ehkä muodostua kuvio, joka voi auttaa kuluttajaa löytämään tuotteen.

Houkuttele oikeaa kohderyhmää, rakkautta lähietäisyydeltä! 

Rakkaus voi syttyä, jos kuluttaja saadaan houkuteltua katsomaan tuotetta. Taustalla voi olla uteliaisuus jotain uutta ja jännittävää kohtaan, tai nostalginen ja turvallinen tunne. Jos kohderyhmäanalyysi on tehty oikein ja malli suunniteltu sen mukaan, tavara houkuttelee kuluttajia. Tuotetta ei voi tehdä sellaiseksi, että kaikki pitävät siitä. Silloin siitä tulee niin anonyymi, ettei kukaan huomaa sitä. Kun on ensin määritetty tuotteen kohderyhmä, voidaan määrittää tuota ryhmää houkutteleva ilmaisutapa. Kannattaa kiinnittää huomiota niihin tuotteisiin, joita kohderyhmä ostaa ja käyttää tietoa hyväksi, tietenkään liikaa matkimatta. On hyvä, jos kohderyhmästä voidaan valita testiryhmä, joka arvioi etikettimalleja ja kokonaisuutta.

Hyvä järjestys

Ensimmäinen askel on kerätä kaikki asiat, joita tarrassa täytyy olla, kuten kuvat ja tekstit. Se on vähän kuin siivoaisi kirjoituspöytää. Hyvä järjestys kannattaa: siistit rivit saavat ulkoasun näyttämään laadukkaalta ja herättävät luottamusta. Kuvien ja tekstikenttien kanssa on siis oltava varovainen. Niiden tulee olla suorassa sekä vaakasuoraan että pystysuoraan. Silmä näkee erittäin herkästi tällaiset poikkeamat ja niitä pidetään laatuvirheinä.

Tunteen luominen

Seuraavaksi on luotava luonne ja tunne. Tämä työ vaatii kokemusta ja tottuneen silmän onnistuakseen. On tärkeää löytää oikea tasapaino tekstin, kuvien ja tyhjän tilan välillä. Myös tarran värien on oltava oikeassa tasapainossa keskenään sekä tuotteen ja pakkauksen värien kanssa.

Vältä ulkoasun ylikuormittamista, sillä silloin kuluttaja kadottaa helposti tärkeimmän. Johdata katsetta käyttämällä suurta pintaa, voimakkaita värejä ja tarpeeksi tyhjää tilaa ympärillä. Vältä liian paljon yksityiskohtia sisältäviä kuvia. Silloin kokonaisuudesta tulee helposti sekava. Kun valitset kuvia, katso niitä siinä koossa ja kontekstissa, jossa ne tulevat olemaan lopputuotteessa.

Toimimme usein tunteiden ohjaamina. Kuluttajan tuotetta kohtaan tuntemat tunteet koostuvat monista osista. Pienet yksityiskohdat tarrassa voivat vaikuttaa paljon. Onko se materiaali, joka on ihanaa pehmeää paperia ja tuntuu mukavalta tai muovitettu pinta, joka on kestävä? Onko pohjaväri oikea? Onko se liidunvalkoinen tai ehkä hieman sävytetty? Teksteissä voidaan saada aikaan suuri muutos, jos täysin musta teksti vaihdetaan tummanharmaaseen. Oikeita ja vääriä valintoja ei ole. Kaikki riippuu siitä, mihin kohderyhmä reagoi positiivisesti ja mikä välittää todellisen ja rehellisen tunteen sisällöstä. Pakkauksen avaaminen ja tuotteen käyttäminen ei saa johtaa pettymykseen.

Käytännöllistä – toimivaa 

Mieti myös, miten tarra kiinnitetään. Jos se tehdään manuaalisesti, tarra täytyy olla helppo asettaa suoraan. Korkeaa ja kapeaa tarraa tulee välttää korkeassa ja kapeassa pullossa. Pieninkin vinous näkyy heti. Se tulee vielä selvemmin esille, kun pullot ovat vierekkäin hyllyllä. Pieni vinous voi ehkä tuntua hurmaavalta viinitilan kaupassa tai toreilla, mutta isoissa myymälöissä se antaa vain vaikutelman huonosta laadusta. Huono laatu pullon ulkopinnassa saa epäilemään sisällönkin laatua. Pyöreä tarra on sallivampi sijoittelun suhteen. Samoin tarra, joka on leveä ja häviää reunoista hieman pullon tai toisen pakkauksen taakse. Jos tarra kiertää melkein koko pullon, vinous voi merkitä sitä, että taustan reunat kohtaavat toisensa vinossa. Tavallisesti näyttävä tarra kiinnitetään tuotteen etupuolelle ja tietoja sisältävä tuotteen taakse. Suunnittelutyö on silloin paljon helpompaa ja etusivusta voidaan tehdä houkuttelevampi, vaikka tietoja olisikin paljon. Huonona puolena on se, että asiakas joutuu kääntämään pakkauksen, kiinnittämisessä on kaksinkertainen työ ja tarrat myös maksavat enemmän.

Merkintöjä koskevat määräykset, jotka vaikuttavat suunnitteluun

Elintarvikkeissa on monia lakisääteisiä merkintöjä, jotka on huomioitava. Asiakkaita ei saa johtaa harhaan. Kuvissa ei esimerkiksi saa olla enempää tai suurempia hedelmiä kuin itse tuotteessa, jotta kuluttaja ei saa väärää kuvaa sisällöstä. Tekstien pitää olla helppolukuisia. Vaaditut tiedot vaativat usein suhteellisen suuren painopinnan. On tärkeää antaa teksteille riittävä tila, jotta kuluttaja saa kaikki tarvitsemansa tiedot helppolukuisessa muodossa. On vertailtava kontrastia taustaan sekä harkittava kirjasimen muotoa ja kokoa.

Lisätietoja löytyy Ruokaviraston (entinen Evira) internet-sivuilta

Kokonaisvaikutelma 

Kokonaisuus kaukaa katsottuna, tunne läheltä katsottuna ja kohderyhmän mieltymysten täyttyminen ovat ne asiat, jotka lopulta määrittävät, täyttääkö tarra tehtävänsä vai ei. Aloita selkeydestä ja järjestyksestä, älä ylikuormita, ole tarkka yksityiskohtien kanssa. Usein kannattaa jättää suunnittelutyö kokeneelle suunnittelijalle. Tärkeintä on tehdä ensin itselleen selväksi, mitä haluaa, kuvailla omat edellytyksensä ja kohderyhmä, joka halutaan tavoittaa sekä päättää, kuinka tarrat halutaan valmistaa. Tilaajan on hyvä tuntea todellisuus ja valitsemansa kohderyhmä. Suunnittelijat kuuntelevat tilaajaa ja tulkitsevat hänen todellisuuttaan kielelle, joka koostuu väreistä ja muodoista.

Lataa Nordic Labelin Edustavat etiketit -opaskirja

Lataa esite >


    Lisää luettavaa


    Heräsikö kysyttävää?

    Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme on sinuun heti yhteydessä. Mietitään yhdessä sinulle sopivimmat painoratkaisut.