Etiketitkin edistävät kestävää kehitystä

01.02.2020

Suomen Pakkausyhdistys ry:n 2/2020 julkaisema artikkeli

Tuttuakin tutummat juoma- ja ruokapakkausetiketit vilistävät silmissä Nordic Labelin etiketti- ja tarrapainotalossa Itä-Helsingissä. Pitkiä ja kapeita vichypullojen wrap around-etikettejä ja isokokoisia liharasiatarroja valmistuu vinhaa vauhtia kilometritolkulla. Tuotanto pyörii hallissa täysillä talvisena tiistaina – yrityksellä on yhtä aikaa käynnissä kolmenlaisia painokoneita: flekso-, digi- ja offset -painokoneet. Täällä valmistuu keskimäärin yli kymmenen miljoonaa etikettiä joka arkipäivä vuoden ympäri.

Nordic Label on Suomen suurin etiketti- ja tarrapaino. Toiminta on kasvanut, kun yrityksen omistajayritys, pakkausalan perinteikäs toimija Tilgmann, on hankkinut omistukseensa Nordic Label, Paperityö, Turun Offsetpaino ja Tarratuote -yritykset. Hankittujen yritysten nimet ovat nyt jääneet sulauttamisten myötä historiaan ja kaikki niiden toiminnot on koottu yhden Nordic Label -brändin alle.
– Viime vuosina on luonnollisesti ollut paljon yritysjärjestelyihin liittyvää yrityksen sisäistä tekemistä. Nyt kaikki palaset ovat kohdillaan ja pystymme katsomaan entistä enemmän ulospäin kohti asiakkaita tarjoten heille laajaa ja syvällistä osaamistamme. Uusi konserni mahdollistaa yhteistyön tekemisen kaikkiin suuntiin, sanoo yrityksen myynti- ja markkinointijohtaja Heikki Kotala.
– Jatkossa tavoitteenamme on kasvattaa liikevaihtoa orgaanisesti. Myynnissä ja markkinoinnissa meillä on 12 henkilöä, joiden tehtävänä on palvella sekä isoja että pienempiä asiakkaitamme niin hyvin kuin mahdollista.

Asiakaskunta koostuu pääosin tutuista suomalaisista brändeistä. Noin neljännes yrityksen toteuttamista painotuotteista viedään ulkomaille.

Nordic Labelin tavoitteena on pitää yllä ja kehittää etikettipainoalan parasta laatua. Laatu ja tehokkuus kulkevat käsi kädessä. – Ne kehittyvät jatkuvan parantamisen ajattelua ja menetelmiä hyödyntäen. Toimintamme ytimessä ovat sertifioidut ISO 9001 laatujärjestelmä sekä ISO 14001 ympäristöjärjestelmä, Kotala toteaa.

Tuote-etiketti on tärkeyteensä nähden edullinen – yhden etiketin hinta on sentin osia. Yhdessä konerullassa voi olla jopa 300 000 etikettiä.

Myynnissä ja asiakaspalvelussa yrityksessä on paljon asiantuntemusta ja kokemusta eri etikettimateriaaleista. Tämän osaamisen merkitys on korostunut entisestään viime aikoina, kun kestävän kehityksen mukaisista materiaaleista on tullut kaiken tuotekehityksen lähtökohta.
– Osaamista on, että esimerkiksi muovipakkaukseen osataan tarjota sopivasta materiaalista valmistettua etikettiä – seikka, joka parantaa pakkauksen kierrätettävyyttä olennaisesti. PP-materiaalia olevaan pakkaukseen kannattaa käyttää PP:tä myös etiketissä. Vaikeimmin kierrätettävä on sellainen pakkaus, jossa esimerkiksi PE-kalvoon kiinnittää tarran, joka onkin PP:tä, havainnollistaa tekninen päällikkö Timo Eero. Paperisissa etiketeissä FSC-sertifioitujen painomateriaalien osuus on kasvanut merkittävästi.

Oikea painotekniikka työn mukaan

Sopiva painotekniikka valitaan asiakkaan työn vaatimusten ja painoerän koon mukaisesti – valittavana on offset-, flekso- ja digipainokoneet. Kaikissa painotekniikoissa on omat etunsa. Offset- ja fleksopaino sopii isompien tarra- ja etikettierien painamiseen kustannustehokkaasti, kun taas digipaino mahdollistaa pienempien erien painamisen nopeasti ja edullisesti. Digipainossa tiedostot syötetään digitaalisesti suoraan koneelle, ja siten vältytään painolaattakustannuksilta.

Aina asiakkaan erikoisemmat toiveet eivät tuo saman tien rahaa taloon. Joskus toteutamme esimerkiksi joitakin erikoisefektejä painotöissä siitäkin syystä, että opimme jotain uutta niiden toteutuksesta. Opin voi mahdollisesti hyödyntää tulevaisuudessa, yrityksen myynti- ja markkinointipäällikkö Eeva Liski toteaa.

Digipaino on kasvava ja kehittyvä tekniikka, joka tarjoaa monia uusia mahdollisuuksia etikettien ja tarrojen painamiseen. – Kun esimerkiksi virvoitusjuomateollisuuden markkina ja tuotetarjoama fragmentoituu yhä pienempiin palasiin, sopii digitekniikka etikettien painamiseen entistä paremmin. Onpa tehty jotain sellaisia painotöitä virvoitusjuomateollisuuteen, missä jokainen etiketti on ollut uniikki. Myös puutarha-alan asiakkaat ovat ottaneet digillä painetut etiketit käyttöön yhä enenevässä määrin, Timo Eero toteaa.

Nordic Labelilla käytetään tarraetikettien painamisessa ainoastaan elintarvikehyväksyttyjä matala-migratoituva painovärejä, jotka testataan tarkasti. – Tässä auttaa, että materiaalintoimittajamme ovat suuria yrityksiä, joilla on isot resurssit kehittää ja testata näitä asioita.

Etiketit suurenevat

Mihin etikettimaailmassa ollaan menossa?
 – Yhä isompia ja isompia etikettejä otetaan käyttöön. Mitä enemmän painopinta-alaa etiketissä on, sitä enemmän saadaan painettua asiakasbrändi- ja tuotetietoa mukaan pakkaukseen. Etiketit voivat myös kiertää rasian ympäri, mikä lisää näkyvyyttä kaupan hyllyssä. Pahviseen vyötteeseen verrattuna tarraetiketin käyttö säästää myös materiaalia, koska grammamääräisesti pakkausmateriaalia tarvitaan vähemmän, selvittää Timo Eero.

Kaksikerrosetiketit tarjoavat kolminkertaisen painopinta-alan verrattuna tavalliseen etikettiin. Timo Eero ja Heikki Kotala esittelevät

Etiketillä saadaan pakkaukseen myös erilaisia muotoefektejä. Muodot voivat olla lähes minkälaisia tahansa. Esimerkiksi kalapakkauksessa etiketti voi olla vaikka kalan muotoinen. Tällaiset seikat lisäävät tuotteen hyllynäkyvyyttä ilman, että itse tuotepakkauksen tarvitsee olla mitenkään erikoinen ja siten kallis.
Etiketti voi toimia myös sinettinä tuoteturvallisuutta varmistamassa. Kun tarraetiketti kiertää pakkauksen ympäri, sitä ei saa avattua ilman, että pakkaukseen tai etikettiin jää avatessa jälki. Näin tarraetiketti on varmistamassa omalta osaltaan tuoteturvallisuutta. Kartonkisen vyötteen saa ehjänä pois ja takaisin, jos haluaa, mutta tarraetikettiä ei.

Reprotyöt ja laatan-
valmistus omana työnä

Nordic Labelilla on oma repro saman katon alla muiden toimintojen kanssa. Myös laatat valmistetaan itse – molemmat tuovat työnkulkuun sekä nopeutta että laatua. – Omalla työllä taataan, että kolme päivää aineiston saapumisesta työ voi olla jo painokoneella. Aineiston kuntoon saattamisessa on oltava tarkat silmät. Joskus reprossa huomataan, että mainostoimistosta tullut aineisto ei olekaan kunnossa. Tätä asiakas osaa arvostaa. Joskus laatta saattaa myös hajota tuotannossa, mutta kun laatat valmistetaan omana työnä, saadaan tunnissa valmistettua uusi. Tästä syystä meillä ei tule myöhästymisiä, Heikki Kotala sanoo.

Artikkeli on julkaistu Suomen Pakkausyhdistyksen verkkosivuilla

Lataa Nordic Labelin Edustavat etiketit -opaskirja

Lataa esite >

Heräsikö kysyttävää?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme on sinuun heti yhteydessä. Mietitään yhdessä sinulle sopivimmat painoratkaisut.